pjklogoblue1

Radoslav Ostermann, predsjednik 

+385958256101

 

Sonja Papeš, tajnica

+385915155421

 

info@pjk-zagreb.hr

TRNJANSKA CESTA 128

ZAGREB

Kupovina padobrana nije jednostavna. U stvari čovjek što više zna o tome, to mu je teže odlučiti se za neko krilo. Padobran treba kupiti prema vlastitoj mjeri, baš kao i odjeću.

1. faza – odabir DHV kategorije

1. Najčešće DHV koristimo za odabir klase krila koje kupujemo

Što je u stvari certifikacija DHV i AFNOR – to je skup ocjena koje govore o ponašanju krila (npr. za dizanje kupole i sl.), te o oporavku krila SAMO nakon određenih manevara/zaklapanja – i dalje ostaje puno nepoznanica o krilu. DHV i AFNOR ne govore ništa o otpornosti na turbulenciju.

Sve je učestalije nezadovoljstvo postojećim sustavom certifikacije. Primjeri za to su nova DHV 1/2 krila – koja nisu više početnička krila nego zahtjevaju sve veće iskustvo pilota. Ona postižu brzine i preko 50 km/h. Kod sve većeg broja DHV 1/2 krila, uši se otvaraju tek nakon intervencije pilota. Postoje nagađanja da neka certificirana DHV2 krila zaslužuju rang DHV 2/3 itd.

 

2. Koliko sati i koliko često godišnje letim

- letim li samo vikendima

- koliko imam preleta od preko 20 km

- koliko sati godišnje sakupim – manje ili više od 50h

- natječem li se

Ako letite samo vikendima, nemate nekoliko preleta od preko 20km, godišnje sakupite manje od 50h leta i ne natječete se - za vas je krilo kategorije DHV 1/2 logičan i pravi izbor.

3. Koliko su opasni/zahtjevni tereni na kojima najčešće letim (primjer Biokovo)

4. Bitno je da se pilot dobro osjeća na krilu koje leti i da ga nije strah.

 

2. faza – suziti izbor na nekoliko konkretnih krila (3-4 krila)

1. Odabir – novo ili rabljeno krilo

2. Provjeriti što se sve na tržištu nudi u toj kategoriji

3. Raspitati se o izabranim krilima – izvor informacija:

- Internet - web stranice i forumi

- Strani časopisi

- Pogledati što lete ljudi oko mene

- Razgovarati s drugim pilotima

4. Pogledati DHV test report (www.dhv.de)

5. Provjeriti raspon težine za ta krila

6. Saznati da li je krilo prema DHV 1/2 ili prema DHV 2/3 ili u sredini

7. Maksimalna brzina krila nije važna (osim ako nisi comp pilot). Bitno je: osjećaj na krilu, sigurnost, polara, finesa

 

3. faza – testiranje krila koja su ušla u najuži izbor

Bilo bi idealno kada bi sva krila sa najuže liste uspjeli i sami testirati. To je najčešće vrlo teško, ali... Pri testiranju obratiti pažnju na:

- polijetanje – kakvo je ono bilo (pri slabom vjetru, pri jakom vjetru...)

- je li osjećaj na komandama dobar

- otpornost na turbulenciju –  ima li krilo više zatvaranja u odnosu na ostale

- točka prevučenog leta – dolazi li do nje prebrzo

- otvaranje ušiju – duljina i način otvaranja

- osjećate li se dobro pod tim krilom

 

Iskusniji piloti, ukoliko im se ukaže prilika, mogu još provjeriti:

- pokretnost krila – da li me zadovoljava

- stabilnost krila pri letenju sa speedom

- reagiranje na upravljanje prebacivanjem vlastite težine

- propadanje u zavoju

- tendencija ulaska u negativu

- stabilnost pri letenju s ušima sa i bez speeda

- napraviti jednostransko, frontalac i ocjeniti reakciju krila (u odnosu na vlastite sposobnosti)

- pobiranje termike u stupu

- izbacuje li me jaki stup iz sebe, koliko je teško vratiti se u jaki stup

- usporedba s drugim krilom u zraku – letenje krila rub uz rub s nekim barem 1 km - zabilježiti podatke za napraviti polaru (brzina i propadanje: pri brzini bez kočenja, pri pola speeda, sa punim speedom)

 

Za kraj ostaju još dvije stvari:

Za kraj ostaju još dvije stvari koje bi trebale biti manje važne, no ipak imaju neku svoju manju težinu, a one su:

1. koliki je problem nabaviti špagice, materijal za krpanje i sl. ako dođe do oštećenja.

2. može li se to krilo kasnije prodati – koliko je padobran i firma poznata i cjenjena na našem tržištu.

 

Autor: Radoslav Ostermann